donderdag 28 juli 2016

Dag 1: Holtum naar Beaugancy ( het Loire-dal)

Donderdag 28 Juli:

Om 8u vertrekken we, het is 18,5 gr en regenachtig. 8.45u rijden we de Belgische grens over en de navigatie geeft aan dat we 13.45u in het hotel aankomen!!
We rijden wel een andere weg als op het kaartje hierboven, we nemen de E40 - E19 - A1 - A3 -A10. Deze route gaat via Parijs maar is 100 km en 1 uur korter..

10.07u rijden we de Franse grens over. Alles is met pionnen afgezet voor grenscontroles maar als wij langskomen zitten de douane te eten in de auto dus we kunnen zo doorrijden.
Het is redelijk rustig op de weg, we komen veel nederlands vakantieverkeer tegen.

We komen bij onze 1e Peage ( Tolweg ) A2/E19 en zijn benieuwd of het kastje van de anwb het nog doet, want het is 2 jaar geleden dat we het gebruikt hebben. Maar jawel hoor geen probleem we kunnen gewoon doorrijde, Super !!

Bij het 1e tankstation dat we op de tolweg tegenkomen stoppen we om een cappuccino en ons eerste croissant te eten.

Als we op de randweg van Parijs zitten komen we in de file te staan. We rijden door het centrum van Parijs en in de verte zien we de Eiffeltoren en de Sacre Ceur. Door de file komen we zo'n 50 min achter te liggen op schema en hebben we dus qua tijd niets verdient.

Rond 14u gaan we van de snelweg af om bij een groot restaurant een broodje te eten.

We komen om 15u in Beaugancy aan. Het is 25 gr en zonnig, dus heerlijk weer.
Ons hotel ligt midden in het oude stadscentrum en is volgens mij net verbouwd want alles ziet er erg nieuw uit. We verblijven 2 nachten in Hotel L'Ecu de Bretagne

het hotel

uitzicht van de kamer

Nadat we hebben ingecheckt gaan we een wandeling maken door het oude stadscentrum van Beaugancy. Beaugency is een gemeente in het franse departement Loiret.

De inwoners van Beaugancy zeggen zelf vol trots dat hun stadje het mooiste is van de Loire-vallei. De historie komt je op elke straathoek tegen moet. Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat ondanks de verwoestingen in de middeleeuwen en de 2e wereldoorlog er nog zoveel moois bewaard is gebleven in Beaugancy.

Begin van de 12e eeuw word de brug over de Loire gebouwd. Tijdens de 100-jarige oorlog viel de brug tot 4 keer toe in de handen van Engelsen

In 1429 was het Jeanne d'Arc die met haar leger over de brug trok om Beaugancy te bevrijden. Haar standbeeld heeft dan ook een dominante plaats in het stadje.

De Abbatiale Notre-Dame ( abdijkerk ),die op het einde van de 11e eeuw gebouwd werd, werd in de 17e eeuw, na de godsdienstoorlogen, gerenoveerd en heeft een indrukwekkend interieur

Na een geweldige wandeling door dit prachtige stadje hebben we een lekker glaasje wijn op het terras gedronken en om 19u zijn we in het restaurant van het hotel heerlijk gaan eten.

Onze eerste dag was al helemaal geweldig, een goed begin van onze vakantie!!!!

1. De reis was goed gegaan mooie foto,s van het stadje prachtig met het verhaal van Jeanne d,arc mooie oude kerk ziet er goed uit allemaal.gr.